Voor de eerste keer naar de sauna – Dit moet je zeker weten

Voor de eerste keer naar de sauna is een aparte ervaring. Je hebt de keuze aan meerdere soorten sauna’s, baden en resorts waar je zalig kunt ontspannen.  En ontspannen is nodig. Zowel voor je gezondheid als voor je lichaamsgewicht. Kortom, met wat moet je rekening houden als je voor de eerste keer naar de sauna gaat en wat kun je ervan verwachten?

De sauna is oorspronkelijk afkomstig uit Finland. Het is er dé manier om gezond te ontspannen. Een eerste bezoek aan de sauna is vergelijkbaar met een droog heet luchtbad met temperaturen die schommelen tussen de 50 en 100 graden Celsius. Dat zorgt er voor dat je hevig transpireert waardoor je lichaam van alle giftige afvalstoffen wordt gezuiverd.

Voor de eerste keer naar de sauna: Soorten sauna’s

Je kunt kiezen uit diverse soorten sauna’s.

  • Traditionele sauna’s: worden opgewarmd met een kachel met een lavasteen. Die wordt overgoten met water.  Hier wordt vaak gebruik gemaakt van cederhout. en hun meest ideale temperatuur varieert tussen de 80 en 90 graden.
  • Infrarood sauna’s: werkt met infrarood straling. Die is uitstekend voor onze spieren en gewrichten.  De temperatuur lager dan in  een traditionele sauna.
  • Stoomcabines: met een lagere temperatuur en een hogere luchtvochtigheidsgraad. In combinatie met een eucalyptusgeur is een stoomcabine uitstekend bij verkoudheden, griep en bronchitis.
  • Hamam: zuivert je met een kruidenmengsel van allerlei giftige afvalstoffen lichaam.

Voor de eerste keer naar de sauna: Drink veel water

Voor de eerste keer naar de saunaAls je voor de eerste keer naar de sauna gaat hou je best met enkele belangrijke factoren rekening houden. Hou er zeker rekening mee dat je daar als gevolg van de hoge temperaturen heel wat vocht verliest. Verlies dat je goedmaakt door veel water te drinken. Een bezoek aan de sauna is gezond, als je er niet té lang in  blijft. Een gezonde saunabeurt bedraagt maximaal een half uur.

Als beginner is tien minuten bij een temperatuur van 50 graden al ruimschoots voldoende. Bouw van daaruit langzaam op tot maximaal 90 graden Celsius.

Voor de eerste kaar naar de sauna: de voordelen

Een regelmatig bezoek aan de sauna zorgt voor vele gezondheidsvoordelen. Overdrijven is nooit goed. Blijft nooit langer dan een half uur in de cabine.

Een saunabezoek zorgt vooral voor:

  • Een kleinere kans op aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Meer vet verbranden en makkelijker afvallen
  • Geeft een ontspannend gevoel
  • Betere bloedcirculatie
  • Gezonde bloeddruk
  • Een zuiver lichaam zonder giftige afvalstoffen
  • Sterk immuunsysteem en een hogere natuurlijke weerstand
  • Kleiner risico op verkoudheden, griep en infecties van de bovenste luchtwegen zoals bronchitis
  • Soepele spieren en gewrichten
  • Verzacht de vervelende symptomen van reuma, astma, artrose en artritis
  • Zorgt voor een jonge en soepele huid
  • Verbetert je algemene conditie
  • Speciale dagen.

Voor de eerste keer naar de sauna: met aangepaste kleding of naakt?

Voor de eerste keer naar de sauna met aangepaste badkleding of helemaal naast? Ervaren saunabezoekers kiezen voor de laatste mogelijkheid maar voor je eerste bezoek ligt dit niet voor de hand. Dan kies je best voor aangepaste badkleding om aan het reilen en zeilen in een openbare sauna te wennen. Je kunt uiteraard ook een privé cabine kiezen waar je ongestoord in je eentje of met je partner kunt genieten zonder pottenkijkers.

By |2018-10-19T13:17:27+00:00oktober 18th, 2018|Sauna|0 Comments

Leave A Comment

Deze website gebruikt cookies en diensten van derde partijen. Ok